الاثنين، 16 يونيو 2008

الثانوية العامة كابوس ام حلم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟


مش عارف اخلى السوال الثانوية العامة ولا ثانوية العذاب ولاثانوية الضغط العصبى ولا ثانوية الحزن والبكاء ولا ثانوية الشلل والملل ولا ثانوية الفرح وتحقيق الاحلام اقولك اختار الاسم الى يريحك وقوله انت المهم عايزين نروح رحلة وندخل بداخل الثانوية العامة علشان نعرف هى حلم ولا كابوس فى البداية لو رجعنا للخلف لحد لما نوصل للصف الثالث الاعدادى ودى اول محطة فى رحلتنا تتمنى انك تدخل الثانوية العامة لانها بالنسبة ليك ممر علشان تحقق حلمك بس اقولك هيكون دة اصعب ممر فى حياتك واحتمال تلاقى فيه النور قاطع واحتمال تلاقى عمود نور واحد يكون منور واحتمال اتنين واحتمال تلاقى الممر كله منور ووقتها تقدر تدخل قال ايه كليه قمة مع أنى دلوقتى ولا فى قمة ولافى قاع كله واحد مش فارقة كتير المهم نرجع تانى للممر خالى بالك مش انت لوحدك الى فى الممر فى ناس كتير معاااااااااك ولازم كلهم يساعدوك علشان تعرف تنور الممر ياه الممر صعب للدرجة دى ايوة دة ممر موت وكمان انت لسه مش عرفت الاصعب من كدة انى الممر مستويين مش مستوى واحد وقال ايه بيقولك انى احنا عايزين نخلى الممر 3 مستويات قال ايه هى ناقصة بصراحة المفروض يزودوا عدد المستويات لانى وقتها بس عدد السكان هيقل فى مصر تلاقى الطلبه انتحرت و المستشفيات كلها ضحايا من اهالى الطلبه هو دة الممر عرفت ياعم ايه هو الممر بس هستاذنك انى اقولك حاجات كدة على السريع هل يعقل انى ساعتين امام ورقه اسئلة يحدد مصير طالب نفسى اعرف ازاى . غير كدة وكدة تلاقى قال ايه الى بيحط الامتحان فليسوف شوفت ازاى تلاقى الامتحان كله فوازير واتصال بصديق وحذف اجاينتين وتسال راى اللجنة ومفيش حد عارف يحل حاجة هو دة الامتحان . بجد تحس انى الى بيحط الامتحان واضع خطة نابليون علشان يغلب الطالب طبعا اعتذارى الشديد لنابليون لانى خطتة بتعتمد على الذكاء اما امتحانات الثانوية العامة ولا بتعتمد على الذكاء ولا على الحفظ بتعتمد على حاجة جديدة لسه مش عارفينها. ارجع تانى واسال نفسى هل يعقل انى نملة ضعيفة تغلب فيل مش عارف بصراحة ياريت لو حد عندة اجابة يبقى يرد عليا كل دة وتلاقى الاهالى واّاّاّاّاّاّه على الاهالى بتدفع فلوس فى الدروس تكفى انها تغطى ديون محافظة كل دة علشان ساعتين قدام امتحان وفى الاخر نقول ثانوية عامة وكليات قمة وكليات قاع وكليات على الشاطئ وكليات فى المحيط ايه الكلام الغريب دة . بجد الى يحصل دة حرام مش كفاية مذاكرة فى الحر ومذاكرة حشو كلام وضغط عصبى وبعد كل دة الامتحان يجى صعب نفسى اسال سوال تانى معلش الاسئلة كتير النهاردة مش احنا فى امتحان ليه الامتحان فى الثانوية العامة لازم يجى صعب انا حاسس اننا فى مصر كلمة امتحان ترجمتها فى قاموس المصريين صعب لازم الامتحان يجى صعب علشان نقدر نسميه امتحان غير كدة مش هيكون اسمه امتحان بجد انا مرة كنت ماشى قدام مدرسة ثانوى وكان نفسى يكون معايا كاميرا بجد الاهالى كانت صعبانة عليا كانت وقفة خارج المدرسة مستنظرين اولادهم وتحس من تصرفات الاهالى انى هم الى بيمتحنوا . بس تصدقوا انا فى الاخر عرفت ليه اسمها ثانوية عامة لانها بتجمع العديد من المشاعر فرح حزن سعادة بكاء زغاريد دموع صعب سهل يتحل مش يتحل تلاقيها سوق متنوع من المشاعر وفى الاخر سلملى......... على العذاب واقرف................. الثانوية العامة

هناك 26 تعليقًا:

Unknown يقول...

موضوع شائك اوى يا عمور وعارف ايه اكتر حاجة تدايق فيه ان الشعب المصرى كلة بيصرخ وبيقول اااااااه لاكن ولاحد سامع ولا حد حاسس بيهم الثانوية العامة كابوس لناس وحلم جميل لناس تانية وعارف مشكلة الثانوية العامة انها بتحدد مصير الطالب او بالاخص مصير الانسان جاب مجموع يعنى كلية كويسة يعنى افراح وسعادة للاهل و لا قدر الله لو جاب مجموع مش تمام بيكون نصيبة كلية من الكليات بصراحة مش عارف اقول عليها ايه بس كليات الشعب اللى تدخلها تلاقيك وسط الف والفين وتلات الالف تحس انك تايه مش لاقى مكان ليك والنتيجة طالب يتخرج فى الزحمة مش عارف يروح فين ولا يججى منين .. المهم نرجع لموضوعنا الثانوية العامة متهيالى احنا اللى عملينها مشكلة احنا اللى بنحط الطالب تحت ضغط عصبى وارهاق ودروس خصوصية ومن درس يطلع على درس ومزاكرة ولازم 100% او على الاقل 99% علشان الطب او الهندسة اكن مفيش غيرهم فى الدنيا اما تدخل النار .. هيا مهمة لانها بتحدد مصير الطالب اوكى لاكن مش لازم نحط الطالب تحت الضغط ده ... اما بالنسبة للامتحانات فهيا بصراحة لغز فعلا هوا الغرض من الامتحانات ايه ؟؟؟؟؟؟؟ متهيالى كل الناس نسيوا وحتى اللى بيحط الامتحان نسى هوا بيحط الامتحان لييييييييه ؟؟ متهيالى الامتحان الغرض منه هوا اجابة الاسئلة اللى موجودة فيه لكن متهيالى اللى بيحصل بقى انهم بيحطوا اسئلة ملهاش اجابة او اجابتها عايزة استاذ يجاوب وساعات الاستاذ مبيعرفش يجاوب ... مش فاهم هما بيعملو كدة ليه المفروض السؤال ييجى وليه اجابة محددة وسهلة لان المفروض الطالب يحل ويجاوب لكن هما تقريبا بيقصدوا يحسسوا الطالب انه فاشل او غبى او ان مجهوده راح على الارض ............ وربنا يستر فى اللى جاى

Rehab Mostafa يقول...

على فكره أنا من أحلى سنين عمري الثانويه العامه
يمكن علشان حققتلي جزء من حلمي ... الحمد لله ربنا كرمني ودخلت كليه من كليات القمه اللي كان نفسي أدخلها فعلاً
بس دخلتها مش علشان هي كليه من كليات القمه أنا دخلاها علشان حابه المجال ده وعارفه اني همشي فيه ... يمكن علشان كده كانت أحلى سنين عمري لحد دلوقتي
الفكره مش فكرة كليات قمه .. الفكره أنا عايزه ايه وهعرف أمشي ف ايه ..رحم الله امرء عرف قدر نفسه... ليه هدخل حاجه مش هقدر عليها ... وفي ناس منهم أخويا مادخلش ثانوي عام ودخل مجال تاني رغم انه مجموعه كان عالي بس عرف هو عايز ايه وهيقدر يمشي ف ايه
على فكره المستقبل مش بيتحدد من الكليه ولا من الثانويه العامه ... في ناس بتغير مجالها بعد الكليه وأعرف واحد كان مجاله ودراسته طاقه نوويه والكلام ده من 25 سنه وغير مجاله الي مبرمج وبقى ناجح جـــــــداً في مجاله كمبرمج ... كل واحد يقدر يغير مجاله للي بيحبه وعارف انه هيوصل فيه ...
واحنا اللي بنعمل لنفسنا رهبة الثانويه العامه وأهالينا برضه بيعملوا كده ... الأوائل طالعين أوائل علشان فيه هدوء أعصاب والحكايه مش دش دش وحفظ وساعات مذاكره كتيير بالعكس خاااااااالص .. ومش مهم كليات قمه .. يعني ايه دكتور ولا مهندس فاشل قدام محاسب ناجح جداً ؟ ولا حاجه


طولت عليك والمفروض أول زياه الواحد يكون خفيف مش رغاي أوي كده :$:$:$

محاولة لكسر الصمت يقول...

تمام تمام..كده أنا غالبا هرفع على حضرتك قضية.عشان أنا كنت لسة كاتبة موضوع اسمه في بيتنا ثانوية عامة بس شكلك حرقته..عموما مش مشكلة برضه هنزله وأمري لله...
أما بأه عن الثانوية العامة والموضوع الطويل ده...فأنا هقولك الحقيقة ودي تقريبا مختلفة معاك فيها..المشكلة مش مشكلة حكومة ونظام تعليم وبس...المشكلة مشكلة ناس شايفة ثانوية عامة دي اخر الدنيا ولو ابنه ولا بنته مش دخلوا طب ولا هندسة تبقى خربت والعيال ضاع مستقبلها...كأن الدنيا مافيهاش غير دكاترة ومهندسين..
دي أول حاجة..تاني حاجة بالنسبة لموضوع الامتحانات الصعبة...اسمحلي اقولك ان الناس مزوداها حبتين...ودي عن تجربة عشان عندي حالة في ثانوية عامة السنة دي...امتحان تفاضل تانية..البلد اتقلبت والدنيا باظت والكل قعدت يقولوا ان الامتحان صعب...مسكت الامتحان وقلت اشوف هو بيطلع منه عفاريت ولا ايه...وفجأة.أنا اللي ودعت الرياضة من 4 سنين..لقيت نفسي بحل الاسئلة اللي البهوات بيقولوا عليها صعبة..وتكلمهم يقولولك ماخدنهاش قبل كده..بالذمة ده يرضي مين ده..هي تاريخ ولا رياضة!!!!!..عارفة هتقوي ان العيال دي اتعودت على الحفظ..بس مش بالطريقة دي..كده زودوها اوي....
نيجي باه للنقطة التانية..في نفس الامتحان برضه...في واحدة ارعفها ما كانتش عارفة يعني ايه منطاد..وواحد تاني في امتحان الانجليزي مش فاهم يعني ايه عولمة وشركات متعددة الجنسيات..طيب بالذمة يرضي مين ده..البهوات عندهم 15 سنة ومعلوماتهم العامة مش س صفر...لا دي تحت الصفر..ومع ذلك ممكن اوي تلاقيهم دخلوا كلية من كليات القمة اللي قلت عليها....يعني من الاخر الذنب ذنب الكل...الوزارة اللي بوظت دماغ العيال والبيت اللي بيمارس حرب نفسية على العيال لحد ما يتجننوا ويمكن ينتحروا وطبعا العيال ذات نفسهم اللي مش عارفين اي حاجة عن الدنيا اللي حواليهم والفالح فيهم اخره خالص كلمتين مذكرة المستر بتاع الدرس ...
وأخيرا أنا برضه ماقلتش كل اللي عندي عشان انا معبية على الاخر عشان كده معلش ياريت تستنى البوست بتاعي وتشوف باقي الكلام....

Geo Amr يقول...

شكرا Rehab Mostafa على زيارة مدونتى وشكرا على التعليق وعلى فكرة مفيش حاجة اسمها كليه قمة الانسان هو الى بايدة يخلى الكليه الى هو فيها كليه قمة وانا بتفق معاكى فى رايك
ويارب نتواصل مع بعض على طول وشكرا

Geo Amr يقول...

دواير شكرا على تعليقك وبجد الثانوية العامة مشكله مشتركة بين الاهل وبين الدولة انتى بتقولى انى الطلبة مش عارفة طيب دى مشكلة مين وغير كدة انتى بتقولى امتحان تفاضل سنة تانية نصيحة منى بصى على امتحان تفاضل سنة 3 حكاية تانية
واكيد ان شاء الله هتكتبى بوست احسن من دة وشكرا ليكى

Mafrousa يقول...

انا جيت من قبل ما اخلص الرد على التعليقات بتاعتي اهه
الثانوية العامه احنا اللي عاملين الرعب بتاعها و هيه سنه زي اى سنه عاديه ....بس الاهل بتبقى عاوزه ولادها احسن حاجه فى الدنيا و مع ارتفاع المجاميع بتلاقى اللى جاب حاجه و سبعين دخل بيتهم و قفل عليه
هههههه
اما زمان اللى كان يجيب 76 كان ممكن يدخل هندسه
قلق الال بينعكس على الابناء
و الخوف بيربك...فمش بيعرفوا يحلوا ولا يذاكروا

هو انت لسه فى ثناويه عامه ولا ايه؟

د. إيمان مكاوي يقول...

ربنا يصبر الأهالي ..أنا من دلوقت حامله هم الثانويه العامه وبفكر أخلي ولادي يكملوا في المدارس العالميه هربا من الهم ده
ربنا يكرمك على الموضوع ده
تحياتي

Miss. Sosa يقول...

السلام عليكم

احم احم
بوست صعب الرد عليه اوي لانه بيفكرنا بذكريات مؤلمة

انا مادخلتش الكلية اللي كنت بحلم بيها علشان درجة !!
هل يعقل ان درجة واحدة تغير مصير حياتي
هو اينعم قدر الله وماشاء فعل وربنا كريم وعوضني خير
بس برضو مش درجة اللي تقول اني غبية ومش اهل للكلية ديه

ومابحبش عبد الحليم فى اغنية الناجح يرفع ايده بكرههااااااااااااا

ده انا اهلى كانوا مستنيين يشوفوني فى اوائل الثانوية
وانا اقول الناس ديه منكبة ع التلفزيون ليه هههههههه
اتاريهم المساكيين كانوا عندهم امل اطلع من الاوائل ويجبوني في التلفزيون وانا قاعدة جنبهم هههههه
بجد صعبوا عليه خيبت املهم
بس هم امالهم كانت كبيرة اوي يعني
ماانا دخلت كلية من كليات القمة ونجحت فيها بامتياز مع مرتبة ارف

بس برضو ذكريات النتيجة وان خيبت امالهم فى اني اطلع من اوائل الثانوية بيضايقني اوي

عموما انا عيني ع الوزارة@@
ادعولى بس وانا الغي التعليم الجامعي ونقلبه كله صنايع وتعليم متوسط ويبقى المجموع مالوش اي لازمة بلا حرقة دم واعصاب :)

غير معرف يقول...

اااااه
فكرتنى بايام سوده
كنت باخدلها مهدئات دى على فكرة مش اى حاجه يعنى
:)))))))))))

بس بجد بدعى من قلبى ان ربنا يكرمنا ويلغوها بقى لحسن الناس خلااااااااااص

انت متخيل لما انت تبقى تسوى درجه
حلمك وحياتك ينتهوا فى لحظه عشان درجات
ويرجعوا يسئلو بلدنا خايبه ليه وتعليمها الاسوا ليه

ربنا يستر على عيالنا
سلامى
:))

بنت مصريه يقول...

والله يا عمرو انا اخويا ف ثانويه عامه ومش عارفه اقولك الاسبوع دا عدى عليه ازاى
عالطول سهران عالطول قلقان
ومهما يذاكر تيجى الامتحانات نيله
وحتى المدرسين مش عارفين يحلوها بالذمه دا يعقل
بوست مهم احييك

Esraa Hamed يقول...

يااااااااه كل ده جوا حضرتك و ساكت

بجد موضوع الثانوية العامية ده موضوع مقرف فعلا
انا بالنسبالي كانت اصعب ايام مريت بيها فعلا رغم ان في نهايتها الحمد لله دخلت الكلية اللي كنت عايزاها
بس يعني نفسي اقول لييييييييييهي كل ده
و الغريب و العجيب ان تلاقي اللي جايب 99% يدخل الكلية يشيل مواد و في بيعيدوا السنة و فعلا حصل كذا موقف ادامي ناس كانوا في مدرستي و كنا اياميها بنقول عليهم دول الدحاحين و أقلهم كان 97 و دلوقتي اللي اترفد من هندسة عشان سقط مرتين و اللي بقي بياخد مخدرات و اللي بينجح بالعافية

و ناس تانية كان مستواها عادي و كلمة عادي دي يعني فوق ال 90 و يمكن اقول من 95 و دلوقتي ما شاء الله عليهم اوائل كل سنة علي دفعتهم و منهم الي اتعين و اللي لسة منتظر التعيين

المسألة مش ثانوية عامة خاااااااالص
لا منهج و لا طريقة تعليم و لا اسلوب تقييم
و بجد مجموعها مش معبر اطلاقا و بجميع المقاييس عن مستوي الطالب الحقيقي

نفسي يجي اليوم فعلا اللي النظام الغبي ده يتغير و يبقي نظام بيقيس قدرات الطالب و توافقه بجد مع الكلية اللي هو يختارها مش مجموعه اللي يفرضها عليه


اخيراا سعيدة جداا بمعرفتي مدونة حضرتك
جزاكم الله خيرااا

أية الشقية الشعنونة يقول...

اهئ اهئ
اقولك ايه يا عمرو
ce la vit
no comment
مش قلتلك لا تعليق هناك عندى وهنا كمان
حاجة تخنق
الحمد لله

lonely يقول...

السلام عليكم

والله من ساعه واحده بس اختى كانت عماله تصوت وتعيط لما عرفت ان بسبب الغش ممكن يخلوهم يمتحنوا المواد تانى
وبتقولى خلاص ازاكر زى ما ازاكرش مابقتش تفرق وقفلت الكتب وصعبت عليا
فضلت انا وماما نهدى فيها كتيييير والحمد لله اقتنعت ان ربنا ما بيخيبش تعب حد
واديها بتزاكر اهى وادعيلها

R-H-S يقول...

والله فعلا الثانويه دي كابوس مفزع
كل لما بعدي من قدام المدرسه الثانويه اللي كنت فيها بحس بخوف شديد
الحمد لله اني خلصت منها بجد
والسنتين دول بجد ارهاق بس اللي بيتعب فيهم ربنا مبيخيبش ظنه ابدااااا
تحياتي يا عموووووور

عاشــــــ النقاب ـقــــة"نونو" يقول...

السلام عليكم
طبعا بعد اللي حاصل في الامتحانات خصوصا امبارح
الصبح قلت لزوجي هنودي العيال فين
ابني الكبير لسة رايح تانية ابتدائي وعندي كم ياس لا يوصف
ربنا يسترها
الوضع بقى مخزي جدااااااااااا ومحزن بشدة
شرفت مدونتي ويسعدني التواصل

عايش... ولكن !!!! يقول...

والله فكرتنى بأيام جميله من حياتى
انا بجد كل ما ارجع وافتكر الايام بتاعة الثانويه افضل اضحك
احلى ايام قضيتها فى حياتى
اصلى كنت بقضيها وفى نفس الوقت بذاكر والعب كوره وكل حاجه
مش عارف الواحد كان منظم وقته حلو اوى
بس بردووا نرجع ونقول هى مشكله بكل المقاييس
ولا بد لها من حل
تحياتى
علاء

mostafa rayan يقول...

يا عامة عامة يا ثانوية
يا صعبة يا ام الحفظ اصم
مالك كدة مستقوية
وكابسة علي الأعصاب والدم

دي كانت اغنيةقديمة لعمرو دياب في الموضوع دة
بص هواصلا مافيش تعليم في مصر
لا ثانوي و جامعة
حتى وزير التعليمالعالي قالك مش لازم الناس كلها تدخل الجامعة المهم تبقي كسيب ومعاك صانعة ... اعتقد الأمر لا يحتاج لتعليق
سلاموز

موناليزا يقول...

استنتاجى انهم مش عايزين حد ينجح لان طلبة الجامعة مش ناويين يتخرجوا لانهم لو اتخرجوا ملهومش وظائف فلذلك نوزع طلبة ثانوى على الاماكن الخالية من اى معهد او يخلوا الطلبة مايكملوش علامهم وتبقى جت منهم
الاحتمالات كتير بس الاكيد ان كلها مش فى صالح الطلبة ولا اولياء الامور
=======================
ممكن تشيل تاكيد الكلمة حين ارسال التعليق

غير معرف يقول...

الثانوية العامة عذاب لابد منة وف الواقع نظام التعليم المصرى كلة فاشل ومن الاخر اتقلب سوق وتجارة وبيع وشراء، الامتحان بيوصل لولاد الاغنية من بالليل وللفقراء الصبح ، ولا بيهم بقى كل اللى انت قلتة من تعب وجهد وضغط ومصاريف وقوم ذاكر وانت ثانوى والجو دة كلة

وف النهاية ولاد الاغنية شغلهم محفوظ اما الفقراء محتاجين جرعات تفاؤل زايدة شوية عشان نقدر نكمل


وربنا يستر بقى لما النتائج تظهر واللى بيصححوا الورق يرأفوا حبة بدرجات الطلبة

مدحت محمد يقول...

الثانوية كابوس من زمان اوى

ازاى مرحلة زى دى تحمل من القوة

ويسمونها ثانوية اى غير ضرورية

انا اتعجب حقا

kmt يقول...

السلام عليكم ورحمةالله وبركاته

الثانوية العامة مهزلة بكل ماتجمل الكلمة من معني
فضيحة بكل ماتحمله الكلمة ايضا

لدي علاقة بكثير من طلبة الثانوية العامة وخاصة العلمي منهم
دعني اخبرك شيئا خطير
ان هذه الدولة بما تفعله من تعجيز للناس وغلبهم علي امرهم واضاعة تعب وشقي نعم شقي طلبة كتير
بتقطع اخر بقايا الانتماء للبلد دي اخر بقايا حب ان كان لسة موجود للبلد

صدق او لا تصدق بس دي الحقيقة

كلمة امتحان دلوقتي لا تحمل معني صعب ولكنها تعني عجز

صدقني دي اسوأ ثانوية مرت علي البلد
حسبي الله ونعم الوكيل

اسفة علي النبرة السوداوية بس انا قريبة من ناس كتير تعبت ومتفوقين

بعد اختبار الفيزياء قرروا مايكملوش واللي قرر يكمل اما قاعد ع القهوة او بيلعب بلاي استيشن

دا كتييييييييير يابلد كتير

اسلوبك حلو كتير
بس رجاء في اخطاء كي بور
ياريت تاخد بالك منها خاصة انك بتكتب بالعامية فالاخطاء دي بتعذب شوية

جزاك الله خيرا
تحياتي
الي اللقاء

ahmed يقول...

اى يا كبير دة
كلام محترم
بس تعرف؟

احنا كلنا دخلنا الثانوية بدون حلم وبدون اى طموح احنا دخلنا علشان المعروف ان دة هو طرق التميز ولان الناس بتقدر اللى فى الثانوى اكتر من غيرهم
لان واحنا فى اعدادى مكنش عندنا القدرة على الحلم او الطموح او التفكير
كنا عيال

تحياتى

زى الهوا يقول...

مش عارفة ليه ديما الناس كلها بيبقى ليها رأى على حكاية الثانوية العامة وانا رأى تانى خالص , جايز لأنى ماحستش بأى ظلم فى الفترة دى نهائى , حسيت إن اللى ذاكرته واللى حليته واللى تعبته لقيته فعلا و درجاتى فعلا ماخذلتنيش , مش هاقول انها كانت اكتر ولا اقل من مجهودى , بس كانت بالظبط على اد مجهودى


عمر الثانوية العامة بالنسبالى ماكانت كابوس , إذاى تبقى كابوس وانا مذاكر المنهج فى ترمين , مراجعة كل مادة من المواد اكتر من خمس ست مرات , وتوكلت على الله ودخلت اللجنة وحليت من الاسئلة اللى فى المنهج اللى مذاكراه وجبت النتيجة اللى ماكنتش متوقعاه , مش علشان حاجة غير علشان كلام السابقين لما كانوا بيقولولى عمرك ماهتخدى حقك , ممكن ينقصوكى عشر درجات فى كل مادة من غير ذنب ومتقدريش تتكلمى

بس عادى جبت مجموع حلو ودخلت كلية الالسن وجامعة عين شمس , حلمى اللى كنت باحلمه من زماااااان


تعرف انا كنت باحل حلو اوى ف الامتحانات بس اول لما الاقي حد بيقول الامتحان صعب , اعوم على عومه خوفا من الريأكشن بتاع الوالدين لو جبت سبعين ولا بتاع على حسب كلام السابقين زى ماقولتلك

لأ والامتحان يبقى سهل مية , واقرأ الجرنال الاقكى ناس بتصوت واولياء امور بتعيط , وطلبة بيخبطوا على وشهم , كنت اشك فى اجاباتى وف نفسى


يانهار ابيض عليا , رغاية رغاية يعنى , سامحنى بس الموضوع شدنىىىىىىى جدا باحييك عليه

غير معرف يقول...

بص يا سيدي
انا النهرده كنت فاتحت الجرنان لقيت خبر اتنين انتحروا عشان امتحان الميكانيكا
نعم
خير ان شاء الله
ليه يعني
الاهل بيعملوا ايه ف ولادهم عشان يربولهم الرعب ده كله
والدنيا عامله ايه في الاهالي عشان الاهالي يعملوا في ولادهم ده كله
مين بيعمل في مين عشان مين لحساب ايه؟؟
الموضوع ده غريب مووووووت
سنتيت يربوا الرعب ويشيبوا الشعر؟؟
ده احنا شفنا اياااااااااام
سيبك انت المهم ،، اخبارك انت ايه؟؟

مها ميهوووو

غير معرف يقول...

منة الله نبيل النادى
انا بس عاوزة اعرف مصير الناس الى هتأجل ايه لان انا منهم وياريت تدعولنا

M "CLUB يقول...

الثانوية العامة دى بالنسبالى كلبوس بس احلى حاجة انى بقلب الفلوس اول ما ابويا يعرف يقعدنى من الدروس