الأربعاء، 11 يونيو 2008

دعوة للتفاؤل


مش عارف اكون متفائل ولامش ...........

حاجة غريبة عايز اعرف ايه سببها.............

طيب ايه هو الغريب .....................

انك تلاقى معظم صحابك متشائمين تمشى فى شارع تلاقى الناس متشائمة تدخل نت اخبار سودة ومقرفة وايه كمان لو فكرت تدخل مدونة ياسلام تلاقيها سودة واخبار كائيبة خلاص بقينا متشائمين بس انا مش متشائم انا متفائل جدااااااااااااااااااااااا على الرغم من ظروف اقتصادية زفت وحياة صعبة وحديد غالى ومش هنتجوز بس بردة كل دة عااااااااااااااااااااااادى انا متفائل يمكن لانى لسه مش اتخرجت وكمان لانى لسه مش واجهت ظروف الحياه الى انا عارف انها صعبة جداااااااا بس انا مقتنع بحاجة اننا احنا الشباب لازم نتحرك ونشتغل ونبنى نفسنا بايدينا مش كل حاجة نجيب العيب والكسل على غيرنا ولا على الحكومة مش كل حاجة نقول حكومة حكومة خلاص بقيت نغمة قديمة تلاقى شباب كتير تقوله ياعم قوم اشتغل يقولك قال ايه انا مستنى الوظيفة الحكومية دة كلام ياجدعان مينفعش الكلام دة ياعم قوم اشتغل اى حاجة حتى لو مش بشهادتك المهم انك تشتغل طيب اقولك حاجة بسرعة كدة بس قبل ما اقول ربنا يستر ومع مرور الوقت مش اكون انا بطل القصة دى كان فيه واحد قال ايه خريج علوم راح اشتغل شغل حكومى بشهادتة مش عجبة المرتب ترك الشغل واشتغل زبال وجمع اول مليون ودلوقتى حلم حياتة انه يعمل اكبر شركة زبالة فى مصر شفت ازاى الناس بتبنى مستقبلها مش تقولى انا هنام لحد الوظيفة لما تيجى شكلك هتنام لحد لما تخرج من الدنيا خالص وهتبقى زى ما دخلت زى ما خرجت مش قدرت تعمل اى حاجة لازم نغير نظرتنا للدنيا يلا نجرب مع بعض التفاؤل تشوف وردة بيضة جميلة تشوف عصفوة رقيقة تشوف طفل صغير بيضحك. دعوة الى التفاؤل وفى الاخر .................................سلملى على.....................التفاؤل

هناك 18 تعليقًا:

Unknown يقول...

السلام عليكم .. موضوع حلو اوى بصراحة لانى انا كمان من انصار التفاؤل فى كل حاجة الطريق الوحيد لاى هدف بعيد الاصرار والتفاؤل مهما ضاقت الدنيا بينا بكرة اكيد احلى وحتى لو بكرة زى انهاردة يبقى بعده احلى وهكذا ومذكور فى القرآن الكريم ( فان مع العسر يسرا ان مع العسر يسرا) يعنى لازم نكون عارفين ان بعد اى ضيق فرج من عند ربنا ... اما بالنسبة لحياتنا فبصراحة احنا فعلا متشائمين جدا بس سبحان الله المصرى هوا الوحيد المتشائم بضحك يعنى تلاقيه بيقول يااااااااه الدنيا صعبة وكذا وكذا بس تلاقيه بيضحك وعلى فكرة ده نوع من التفاؤل لانة مسابش التشاؤم يسيطر على حياتة ويكشر كدة .. مفيش حاجة سهلة لازم نتعب لازم نجتهد علشان بعد كدة ان شاء الله نحس بحلاوة مجهودنا .. اما بالنسبة لموضوع الشغل فانا معاك وبقول فعلا مش لازم الشغل فى نفس المجال لان الفكرة هيا تحقيق الذات وتحقيق الذات بيكون فى اى مجال نكون فيه.. فيه قصة اعرفها بتاعه شخص رايح يشتغل فراش فى ميكروسوفت سئلوة عندك ميل علشان نراسلك قال لا فرفضوة نزل كان معاه فلوس اشترى طماطم وباعها وبالمكسب اشترى غيرها وباعها لحد ما ربنا كرمه وبقى تاجر كبير جدا وفى يوم بيعمل صفقة مع حد تانى فكانت وسيلة الاتصال الميل فالراجل بيسال التاجر عندك ميل اراسلك عليه قاله لا والله قاله يعنى شوف انت تاجر كبير وفلوسك كتير شوف بقى لو كان عندك ميل كنت بقيت ايه ؟؟ قاله كنت بقيت فراش فى ميكروسوفت .. متضيعوش وقت انتم احق بكل لحظة ممكن تستفيدوا بيها

محاولة لكسر الصمت يقول...

مافيش حد في الدنيا ممكن تسأله إنت مع التفاؤل ولا لأ هيقولك لأ...بالنسبة لي ساعات بحس إني آخر تفاؤل...لدرجة ان اصحابي بيتغاظوا مني ويقعدوا يقولولي اني شايفة الدنيا بمبي ومش حاسة باللي بيحصل...وساعات تانية ببقى كارهه الدنيا باللي فيها وشايفة المستقبل اسود وأسوأ من الحاضر....وطبعا ده مش من فراغ...بصراحة صعب أوي تطلب من ناس عايشة العيشة دي إنها تكون متفائلة..يعني طبيعي أوي الواحد يرد عليك ويقولك طيب أتفاءل ليه!! اديني سبب واحد يخليني اتفاءل...طبعا انت هترد عليه وتقول إن بعد العسر يسرا وما ضاقت الا لما فرجت ولا تلعن الظلام ولكن أوقد شمعة ولازم نكون عندنا أمل...ساعتها هيقول عليك واحد مش حاسس بحاجة وانك لسة ما جربتش الهم اللي بجد ويمكن كمان يضحك عليك ويمشي ويسيبك....تفتكر ساعتها مين فيكم هيكون غلطان؟؟..هو؟..لأ طبعا...طيب إنت؟؟ ..برضه طبعا لأ....
الدنيا هي اللي ملخبطة.وده مش معناه إني أقعد أحط إيدي على خدي وأسكت وأقول ماهي الدنيا كده....عشان الدنيا دي هي أنا وإنت وهو...
طيب أديني بقول نفس الكلام...يعني من الاخر بنلف في دواير ولازم حد يعمل حاجة مختلفة عشان نطلع بره الدواير دي....هتقولي ايه هي الحاجة؟ هقولك ما اعرفش... بس أكيد أكيد اكيد في حاجة...وسلملي على التفاؤل ....
ـــــــــــــــــــــــــــــــ
صحيح يا ريت لو مش عندك مانع تلغي حكاية تاكيد الكلمة دي عشان متعبة حبتين........

محاولة لكسر الصمت يقول...

صحيح معلش يعني أنا كتبت في التصويت نعم...بس بصراحة هو مش دايما..يعن ممكن تعتبرها نصف صوت بس..

None يقول...

hانا متفاءل والله العظيم وعادى جداااااااااااااااااا

وصوت وقلت انا متفاءل
عادى يعنى

يعنى لما اتشلءم هاخد ايه مهو كده كده سواد يبقى انبسط وافرح وهيا سواد ولا ازعل وهيا برده سودا

وسلاااام

Unknown يقول...

والله موضوع التفائل ده موضوع نسبي ويعتمد علي طبيعه الموقف والحاله المزاجيه للانسان في هذا الوقت بس التفائل ممكن يجي لما تعمل شغل كوي مثلا بتكون متفائل انه هيبقي كويس علي العكس تماما0000000
لما تفرج في الشغل او المذاكره وتقول انا متشلئم مع انك انت اللي مهمل وتستاهل ومن الاخر احنا اللي ممكن نصنع التفائل او نكون متشائمين يعني كله يتوقف علينا احنا وعلي تعبك واهم شئ توفيق ربنا

بنت مصريه يقول...

والله وجهه نظر
بس اذا اتوجد الشغل ومكنش ف الحكومه
وكان قطاع خاص تضمن منين انه هيديك مرتب تقدر بس تبقى بيه لسه على قيد الحياه
وممتش من الجوع فى ظل هذا الغلاء
وتتضمن منين ان ولادك ان شاء الله هيتعلموا تعليم كويس
ومش حشو دماغ زى ما اتعودنا
تضمن منين انك تلاقى شقه ف حدود ال300 جنيه اللى هتاخدهم
دا حتى الايجار الجديد بقى هوب فووق
بعد ما الحديد غلى
تضمن منين تضمن منين
صباح التفاؤل

(green eyes) يقول...

مع اني متفائله لكني مش معاك في الكلام اللي انت بتقوله دا...
الحياة صعبة بجد واكيد انت علشان لسه محتكيتش بالواقع بتقول كدا...
والشخص اللي ساب وظيفته واشتغل زبال دا مصعبش عليه نفسه وهو بيعمل كدا ومصعبش عليه التعب اللي تعبه لحد ما ياخد شهادته ... لو كل الناس فكرت ازاي تجيب فلوس بس ... مش هنلاقي دكاترة ولا مهندسين .. انت عارف الدكتور اول ما بيشتغل بياخد كام اقل من 500 جنيه لو فكر الدكتور انه يشتغل نجار او سواق علشان يجيب فلوس فكر بقى في حال البلد هيكون ازاي !!!
انا مش بعيب في الزبال او النجار كل الناس دي احنا محتاجينهم بس ميكونش واخد شهادة عاليه ويعمل كدا علشان يكون نفسه وبالمبدأ دا اكيد هنرجع ونقول ان حال البلد يحزن وان العيب في الحكومة مش فينا ...
وخاللي بالك انت لو فكرت انك تشتغل شغلانه حرة وتعمل مشروع هتلاقي 100 حاجه بتقف قدامك وهتلاقي نفسك قرفت وعاوز تهج من الدنيا.
المهم بعد كل دا انا لسه متفائلة
تقبل مروري

Geo Amr يقول...

شكرا لـ green eyes على التعليق وياريت نكون متواصلين مع بعض
بالنسبة لتعليقى على كلام حضرتك اكيد الشخص الى فى كليه علوم واشتغل زبال اكيد فكر فى كلام حضرتك وحاسبها صح خصوصا احنا كبشر نوعين نوع عايز مركز علمى ونوع تانى عايز فلوس مش مهم عندة المركز المهم انى يجمع فلوس وتكون من حلال
وشكرا على تعليقك

أية الشقية الشعنونة يقول...

سلامو عليكون
امممممممممممممممم
وجهة نظر وانا معاك جدا والله
يمكن بتشائم احيانا بس ده بيكون زعل من حد معين او كده بالذات الاصحاب اللى لازم نحتاجهم
واصعب حاجة لما يستندلوا وقت الحاجة
الحياة اللى انتا بتتكلم عنها محتاجة اصحاب صح اصحاب بجد
ربنا معانا كلنا
وادى ضحكة للتفاؤل يا سيدى
ههههههههههههههههههههههههه
تحياتى

Geo Amr يقول...

شكرا لايه مرتين المرة الاولى علشان شرفت مدونتى والمرة التانية علشان ضحكت التفاؤل الى سبتها قبل ما تمشى
وبجد عايز اشكرجدااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا حبيب قلبى سامح لانه هو الى ساعدينى انى اعمل المدونة دى وبحمد ربنا انى عرفت واحد زية

غير معرف يقول...

السلام عليكم

انا عن نفسى حد بيقولوا عليا بشوش دايما مبتسمة وفى وشى ضحكة ومع ان اصحابى دايما مكشرين بس بينى وبينك الدنيا مش مستاهلة وحرام اوى الواحد يضيع وقتة فى الكلام تعرف اكتر حاجة بتجننى اية لما تلاقى مثلا واحد عندة اعاقة من اى نوع وشغال وناحج ومبتكر كمان والنماس الاصحاء فى كسل مش بالذمة دة غباء وبعدين حكومة اية يعنى لما تتعين هتاخد كام 200 جنية بالكتير ، لا قوم اشتغل احسن



واكيييييييييييييييييييد فى امل

Geo Amr يقول...

شكرا جدااااااا لكلمة حق على التعليق بتاعك وانا بضم صوتى لوصتك وبجد تعليق اكتر من رائع

غير معرف يقول...

احييك بجد على الروح دى
ويارب تفضل كده خاصه بعد ماتتخرج وتشتغل
:))
انا مش من النوع المتشائم خااااااالص
وبحاول افضل كده بس احيانا بتشوف حاجات وتقول غصب عنك
مفيش فايده

بس برضه بنحاول

سلامى
:))

سلوى يقول...

ربنا يديم هذه الحاله عليك بجد

جميله جدا دعوتك للتفاؤل

وفعلا لازم نسعى ونحاول

وربنا بيساعد اللي بيساعد نفسه

Geo Amr يقول...

شكرا shayma على زيارتك للمدونة بتاعتى وانا كمان بحييكى على انك متفائلة وربنا يديم عليكى حالة التفاؤل دى

Geo Amr يقول...

Geo Amr يقول...
شكرا لشيكو وفنان ودواير ومحمود وبنت مصرية ويارب تكونى زائرين ديما للمدونة بس انا استنتجت من كلامك حاجة انى التفاؤل حالة مزاجية بترتبط بالحدث وبطبعتى وقت الحدث
اما بالنسبة لراى بنت مصرية انا بحترم رايها بس بختلف معاها فى حاجة انا بحس انى مرتبات القطاع الخاص احسن من الحكومة ةغير كدة كمان المثال الى انا ذاكرتة دة عمل حر مش عمل قطاع خاص وشكرا ليكى على التعليق وشكرا لكل الناس الى علقت على الموضوع دة

Geo Amr يقول...

شكرا سلوى على زيارتك للمدونة وبجد قولتى جميلة جدا فى التعليق بتاعك وهى
ربنا بيساعد اللي بيساعد نفسه اكيد لازم الانسان يتحرك ويدور على شغل فى كل مكان
وشكرا ليكى على زيارتك للمدونة

قلب شاعره يقول...

هههههه بجد كلامك جميل ومنطقى وحقيقى جدا ..
فعلا هنتشائم ليه طالما كل حاجه وحشه حوالينا وعرفنا كده خلاص فاضل ايه تانى .. نتفائل بأه وخلاص حتى لو بدون سبب ...